- Start
- Serneke Bostad
- Att köpa bostad
- Att köpa äganderätt
Köpguide äganderätter
Jag äger! Så här går det till när du köper en äganderätt av Serneke.
Äganderätt
Du som vill ha lite extra frihet i ditt boende kan välja äganderätt. Då är du inte bunden av vad bostadsrättsföreningen bestämmer utan kan göra vad du vill med din fastighet och eventuella trädgård. Eller kanske inte riktigt precis vad du vill, du behöver fortfarande ett bygglov för att bygga den där fem meter höga vattenrutschkanan ”för barnen”.
Anmäl intresse
När du hittar en bostad som du är nyfiken på så skickar du in en intresseanmälan. Innan säljstart anmäler du intresse till projektet för att inte missa när det händer något viktigt, exempelvis sneak peek på planlösningar eller inbjudan till säljstart. Om projektet redan är till salu så finns alla tillgängliga bostäder på webben och du kan göra en intresseanmälan till den specifika bostaden som du är intresserad av.
Signera bokningsavtal
När du bestämt dig för att tänka nytt och köpa en äganderätt av Serneke så signeras ett bokningsavtal. I samband med detta så betalar du in en bokningsavgift.
Köpekontrakt och entreprenadavtal
Nästa steg är att skriva köpekontrakt och entreprenadavtal. Detta brukar ske när en majoritet av bostäderna är bokade och vi närmar oss byggstart. Köpekontraktet innebär att du köper själva tomten och entreprenadavtalet gäller byggnationen av huset. Det innebär helt enkelt att Serneke förbinder sig att uppföra din äganderätt och tillhörande tomtmark. Entreprenadavtalet skrivs på samtidigt som ett köpekontrakt och dessa gäller enbart tillsammans. För byggnadsentreprenaden gäller, förutom Konsumenttjänstlagen, ABS18 (Allmänna bestämmelser för småhusentreprenader).
I och med att kontrakten signeras betalar du in en handpenning som består av 10% av köpeskillingen minus den bokningsavgift som är betald.
Tillträde
Resten av köpeskillingen betalas den dag du tillträder tomten, vilket brukar ske ganska snart efter det att köpekontraktet har skrivits på. Denna dag tecknas ett köpebrev som gör att du kan söka lagfart och betala inteckningskostnader (stämpelskatt).
Inredningsval
En av tjusningarna med att välja nyproduktion är att du själv bestämmer vilken inredning som du ska ha. Går du all in med mörkt trä eller vill du omge dig av den berömda ”ljust och fräscht”-känslan? Du kommer bli inbjuden till ett inredningsmöte där du får information kring hela inredningsprocessen och tidplan. Du får där möjlighet att känna och klämma på de flesta av inredningsvalen som erbjuds. Om du beställer tillval som är utöver den inredning som ingår eller är satta som kostnadsfria val så betalar du hälften i samband med beställningen, resten betalar du senast trettio dagar före slutbesiktningen.
Byggnation av ditt hus
Ett byggnadskreditiv läggs upp för den kommande fastigheten hos din bank. I takt med att huset uppförs gör du ett antal delbetalningar:
- > Färdigställd grundläggning/grundplatta
- > Vid stomleverans
- > 30 dagar före slutbesiktning
- > Vid godkänd slutbesiktning
Besiktning
Innan tillträde så besiktigas fastigheten. Den genomförs av en oberoende besiktningsman tillsammans med dig och en representant från Serneke. Två år efter att du flyttat in går garantitiden ut och då görs en garantisyn.
Flytta in
Snart är det dags att flytta in! Senast fyra månader före tillträdet får du veta ditt tillträdesdatum.
Bo in dig
Efter tillträdet är bostaden din. Den innebär att du från och med nu betalar samtliga statliga och kommunala skatter och avgifter inklusive anslutningsavgifter. Du som äger ett nybyggt småhus eller en ägarlägenhet som har värdeår 2012 och senare behöver inte betala någon kommunal fastighetsavgift de första 15 åren för. Under entreprenadtiden står Serneke för de kostnader och avgifter som löper på fastigheten fram till tillträdesdagen.
Två månader efter inflyttning kommer du att få en digital enkät där du kan tycka till om ditt nya hem och om Serneke som byggherre. Den kallas NKI-undersökning. Svara gärna på den, din feedback är viktig!
Att hålla koll på
När du flyttat in ansvarar du som ägare för betalning av statliga och kommunala skatter och avgifter inklusive anslutningsavgifter. På Skatteverkets hemsida kan du läsa mer om fastighetsavgift och fastighetsskatt.
Finansiering
Visst vore det härligt om pengar växte som på träd? Tyvärr är så inte fallet. Innan du undertecknar ett avtal om att köpa en äganderätt behöver du försäkra dig om att köpet kan finansieras. Ta kontakt med din bank som hjälper dig.
Vid nybyggnation av ett hus lägger banken först upp ett byggnadskreditiv där du är kredittagare. I takt med att fastigheten byggs så lyfts pengar från det så kallande byggnadskreditivet (ja, det är precis som det låter). När huset är färdigt kan du göra om byggnadskreditivet till ett vanligt bostadslån.
Pantbrev
Som säkerhet för ditt fastighetslån så kan banken hjälpa dig att upprätta ett pantbrev. Det innebär att banken har en pant för bostadslånet. Enkelt förklarat är beloppet på pantbrevet ofta lika stort som beloppet på ditt bolån. Att skapa ett pantbrev (en så kallad ansökan om inteckning) kostar 2% av pantbrevets totala summa. I Sverige är det Lantmäteriet som ansvarar för pantbrev och inteckningar.
Pantbrev är alltid knutna till fastigheten. När du säljer fastigheten så övergår pantbrevet till nästkommande ägare.
Energideklaration
En av fördelarna med nyproduktion är att du från start flyttar in i energieffektiv bostad där exempelvis vitvaror är noga utvalda för att hålla energiförbrukningen nere. Bra för både plånboken och miljön.
Vid nyproduktion av äganderätter så är det byggherren som ska se till att en energideklaration upprättas. En energideklaration beräknas på byggnadens energiförsörjning. Senast två år efter att du har flyttat in så är du skyldig att energideklarera din fastighet. När det är dags så vänder du dig till någon av Boverkets certifierade energiexperter.
Bo i äganderätt
Här kan du läsa mer om vad det innebär att bo i en äganderätt.